Wolfspin vs Haarbos

Ik was een vlieg aan het fotograferen, die van een boterbloem zat te snoepen tot ik ineens iets heel wilds in mijn rechter ooghoek zag bewegen. Ik keek eens goed… het was een spin die met iets groots aan het worstelen was. Ik natuurlijk gelijk foto’s maken… maar dat viel niet mee, want het ging allemaal zo vlug. Ze rolden en tolden eerst over de grond, toen over de stenen afzetting… toen weer terug de tuin in en toen waren ze ineens weg. Ik denk dat ik iets gemist heb tijdens het fotograferen, maar ik heb genoeg foto’s gemaakt dacht ik zo. Nu maar hopen dat het wat is geworden en dat je kunt zien waar de spin mee aan het worstelen was… door al de commotie kon ik dat niet zien.

KLIK op een foto dan kan je haar beter en mooier en in het groot te bekijken.

Tijden het selecteren van de foto’s kon ik zien dat de spin een Wolfspin (Pardosa sp.) was, maar waar hij mee aan het worstelen was… ik dacht eerst aan een net uitgekomen pop van een Pijlstaartvlinder. De vleugels moeten nog opgeblazen worden… dus ze was er net uit. Maar het was geen Pijlstaart, maar na lang zoeken kwam ik bij ‘The Garden Safari’ uit bij de nachtvlinder, Haarbos (Ochropleura plecta). De Haarbos is volgens ‘The Garden Safari’ een gemakkelijk te herkennen Uiltje. Ze is roodbruin tot grijsbruin met een lichte streep langs de bovenrand van de voorvleugels. Dan een zwarte veeg en in de zwarte veeg een zilverwitte ronde vlek en dito niervlek en dit gaf de doorslag aan mij, dat het om deze vlinder ging. Want als je goed kijkt zie je de vlekjes zitten en ook de zwarte veeg.

KLIK op een foto dan kan je haar beter en mooier en in het groot te bekijken.

Maar al bij al… de spin heeft hier een flinke hap gevangen en zeker weten voor wel een hele week.

 

Iedereen bedankt voor alle fijne reacties en likes bij mijn vorige blog !!
Lieve groetjes, Anna 🤗

 

18 gedachten over “Wolfspin vs Haarbos

  1. mooie verhaal, leuk de moeite die gedaan hebt om achter de naam van de prooi van deze spin te komen Anna
    schitterende macro serie van deze spin met prooi
    Groet, Bram

    Like

  2. Anna wat heb jij het proces mooi gefotografeerd.
    Ik ben van de week voor het eerst met een macro lens aan het
    werk gegaan en een hele andere wereld gaat voor je open.

    Groetjes Erica

    Like

  3. BRAVO! AMAZING captures, Anna! These photographs are incredible. Like something out of National Geographic Magazine.

    My initial thought when I first looked at what the spider was dragging, I thought….”moth.”

    These images reminded me of the movie poster for the film, “The Silence of the Lambs.”

    Geliked door 1 persoon

  4. Wat een worsteling van die spin om dat forse en ongetwijfeld relatief zware geval te verslepen.
    Je hebt er zoals zo vaak weer een mooi beeldverslag van gemaakt. Mooi meegenomen dat je ook nog hebt weten te achterhalen wat die prooi nu eigenlijk is. Garden Safari is daarvoor altijd een mooie vraagbaak.
    Het wordt tijd dat ik de macrolens ook weer eens op mijn camera druk …
    Fijne dag verder, Anna.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie