Groene stinkwants

Groene stinkwants

Ik was in de tuin aan het werk totdat ik deze Groene stinkwants (Palomena prasina) tegen kwam. Hij zat boven op de deksel van onze kliko. Hij is nog een beetjes bruinachtig. Nu weet ik dat hij vlak voor zijn winterslaap geheel bruin verkleurd om in de lente weer groen te worden. Zo te zien was hij nog niet zolang wakker.

Groene stinkwans

Na dat hij verder was gelopen vloog hij ineens weg. Ik zag dat hij op de jong uitgelopen blad van de Geranium terecht was gekomen. Nu ik met mijn fototoestel dichter bij hem kwam begon hij ineens met zijn vleugeltjes te trillen en te fladderen. Dit had ik nog nooit gezien bij wantsen. Ik dacht eerst dat hij weg wilde vliegen maar dat was het niet. Hij deed dit alleen als ik met mijn fototoestel dicht bij hem in de buurt kwam. Misschien zag hij zichzelf wel in de lens en deed hij dit als een soort van dreigement of wilde hij mij imponeren… ik weet het niet. Als iemand het wel weet hoor ik dat natuurlijk graag. 😀

Groene stinkwants

 

Iedereen bedankt voor alle fijne reacties bij mijn vorige blog !!
Lieve groetjes Anna

 

20 gedachten over “Groene stinkwants

  1. Hallo Anna,
    ik zie de groen stinkwantsen wel vaker maar nog nooit zoals jij deze hebt gefotografeerd met de vleugels open 🙂
    Dat zijn dan toch weer mooiere plaatjes dan de ‘gewone’. Echt heel mooi in beeld gebracht.
    Lieve genietgroetjes, Helma

    Liked by 1 persoon

  2. Anna, ik denk dat dit een antwoord op je vraag is m.b.t. het trillen met de vleugels: ‘In de lente zoeken de mannetjes en vrouwtjes elkaar op zodra ze uit de winterslaap komen. De mannetjes en vrouwtjes lokaliseren elkaar doordat ze trillingen maken die door soortgenoten worden herkend. Er wordt echter geen geluid geproduceerd zoals de stridulatie-organen van rechtvleugeligen, maar door gebruik te maken van spieren die het lichaam doen vibreren. De trilling wordt doorgegeven door de plant waarop de wants zit waardoor andere wantsen op de plant weten dat een partner wordt gezocht.’ (Bron:Wikipedia) De macro foto’s zijn weer SUPER Anna! Vooral deze waar de wants haar vleugels rechtop zet! Geniet van je prachtige tuin en alle leven in en erom heen!
    Lieve lentegroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

