Puntbijvlieg

De bloeiende Moerasspirea bij onze vijver, is zeer intrek bij de Puntbijvlieg (Eristalis nemorum). Het vrouwtje zit op haar gemak te snoepen van de bloem, met al haar stuifmeel en het mannetje zweeft boven haar. Als je goed op de foto van de Kaardenbol kijkt, kan je zien dat de tekening van het mannetje er anders uitziet dan van het vrouwtje. Soms zweven er wel 2 tot 3 mannetjes boven een vrouwtje om te proberen te paren met haar . De mannetjes zijn dan ook best wel fanatiek, want soms vallen ze echt een ander mannetje aan. Eerst dacht ik dat ze aan het paren waren in de lucht, tot ik het verschil zag van het mannetje en het vrouwtje. Ze zijn gewoon echt aan het vechten en het gaat soms zo hard dat de vleugels om je oren vliegt… van zo, die heb ik uitgeschakeld… het winnende mannetje paart dan met haar als ze er al niet vandoor is naar een andere bloem… dus vlugheid is wel geboden… 😉

Klik op een foto dan kan je ze in het groot bekijken.

Iedereen bedankt voor alle fijne reacties bij mijn vorige blog !!
Lieve groetjes Anna

 

13 gedachten over “Puntbijvlieg

  1. Jeetje Anna,
    ik vind het echt knap dat je deze mooie vliegen gewoon in de lucht hebt gefotografeerd en nog super scherp ook! verschil in de mannetje sen de vrouwtjes en het is omdat je het zegt anders had ik dit niet gezien denk ik.
    Lieve groetjes, Helma

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

