Grote wolfspin of Kraamwebspin (vervolg)

In een vorig blogje over de Grote wolfspin liet ik zien, over het paringsritueel. Hoe het mannetje een ‘geschenk’ meeneemt voor het vrouwtje. Nu heb ik natuurlijk de Grote wolfspinnen in onze tuin, goed in de gaten gehouden. De eerste tijd zag ik nog wel vrouwtjes die lekker aan het zonnen waren, maar op een gegeven moment zag ik ze niet zoveel meer. En dan ineens op een dag zag ik heel even maar een vrouwtje, ze had een hele grote ei-cocon tussen haar poten… dat was het natuurlijk ze maken nu hun ei-cocon. De volgende dag, het had geregend zag ik haar (misschien was het wel een andere spin) weer. Ik kon er gelukkig een paar mooie foto’s van maken. Ze houden de ei-cocon goed tussen haar kaken vast en dragen hem zo onder haar lichaam mee.

Klik op een foto dan kan je haar in het groot bekijken.

Vlak voordat ze denkt dat haar eieren uitgaan komen, zoek ze een mooie stevige tak en daar weeft ze een soort tent samen met de plantenbladeren en haar spinsel. Die kwam ik na een tijdje ook tegen. Ik ben er nu al een stuk of vier, vijf gezien. Ze gaat daar zelf met haar ei-cocon in zitten en wachten tot ze denkt dat haar eieren uit gaan komen. De eicocon wordt dan voor een klein gedeelte open gebeten en de moeder blijft dan buiten de tent waken. De uitgekomen jonge spinnetjes blijven in die tent tot ze voor de eerste keer gaan vervellen en gaan dan hun eigen weg.

Klik op een foto dan kan je haar in het groot bekijken.

 

Iedereen hartelijk dank voor alle fijne reacties en likes bij mijn vorige blog !!
Lieve groetjes Anna 😀

 

13 gedachten over “Grote wolfspin of Kraamwebspin (vervolg)

Geef een reactie

