Grote wolfspin of Kraamwebspin

In mijn tuin staat een grote pol met Dagslelies (Hemerocallis) en daarin leven een aantal Grote wolfspinnen (Pisaura mirabilis). Ik was ze een beetje aan het observeren, want ik vind ze echt fascinerend… Ik kijk er best wel iedere dag naar en zeker als ze in het zonnetje liggen te zonnen. Ze maken geen web, dus liggen ze languit op een blad of met hun voorpoten opgetrokken. Het zijn prachtige spinnen en zeker de mannetjes, die zijn ook zo mooi getekend. Maar terwijl ik zo naar een vrouwtjes spin staat te kijken gebeurd er ineens wat… uit die pol komt een mannetjes spin aan sluipen, heel voorzichtig en ik zie dat hij iets wits bij zich draagt… ohhh die is op liefdespad en hebt een pakketje voor haar bij zich en het is ook nog netjes verpakt in spinnenrag. Ik heb gelukkig mijn fototoestel bij me en wat ik nu allemaal zag heb ik nog nooit gezien… Het aanbieden van iets lekkers en dat dan ook nog zo voorzichtige mogelijk, stukje voor stukje komt hij dichterbij… zij raakt hem aan en nog eens… maar dan ineens gebeurd er iets… heel vlug, ik kon het eigenlijk niet goed zien wat er nu precies gebeurde, het was net of ze waren geschrokken en ze doken allebei de pol weer in en weg waren ze… wat een anticlimax… wilde ze hem niet en viel hem aan of waren ze geschrokken van het vogeltje dat net overvloog. De mezen zijn ook zo in de weer en hebben jongen, dus die lusten ook wel een spinnetje of twee, drie. Jammer, maar het was wel een heel bijzonder moment om dit toch te kunnen en te mogen aanschouwen.

KLIK op een foto dan kan je haar in het groot bekijken.

Iedereen bedankt voor alle fijne reacties bij mijn vorige blog !!
Lieve groetjes Anna

 

19 gedachten over “Grote wolfspin of Kraamwebspin

  1. Pingback: Grote wolfspin of Kraamwebspin | Tuinsprokkels van FotoAnna

  2. Wat een geweldig drama Anna, tis er niet van gekomen dus.
    Ik dacht dat vrouwtjesspinnen veel groter waren dan het mannetje, dat lijkt hier niet het geval!

    K ben blij dat je het fliepsding bij je had, kunnen wij allemaal meegenieten van je prachtige macro’s!

    Liked by 1 persoon

  3. Hoi Anna,
    Wat een fantastische foto’s!! Vooral in het groot kun je alles mooi in detail zien
    Speciaal ook hoe je deze spinnen zo samen hebt weten te fotograferen. Heel bijzonder.
    Ik moet wel zeggen dat ik van dit soort dieren normaal toch echt de kriebels krijg..haha..!!

    Groetjes, Marco

    Liked by 1 persoon

  4. Mooie serie met een niet minder mooi verhaal erbij.
    Volgens mij moet ze hem gewoon echt niet, want op de laatste foto zie je duidelijk dat ze letterlijk probeert zijn ogen uit te steken. Verder dan twee kwam ze niet, want tegen die tijd had hij zijn biesen èn het cadeautje gepakt en was hij weg … 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

