Agaatvlinder

Ik was buiten de vogelkooien aan het schoon maken en ik kreeg ineens het gevoel dat ik bespied werd. Ik zag haar dan ook niet gelijk, maar ineens op een hoek van de kooi zag ik ze zitten. Het was een pracht van een nachtvlinder en wat mooi gecamoufleerd… ze was bijna één met de kooi en dat was dan ook logisch dat ik haar niet gelijk zag zitten. Gauw mijn fototoestel gepakt en een paar foto’s gemaakt. De kleuren zijn ook heel apart net of ze zich een beetje aan de kooi heeft aangepast. Al die natuurlijke kleuren van mosgroene tot roosachtige en bruine tinten… werkelijk zo mooi! Het is een Agaatvlinder (Phlogophora meticulosa)… een nachtvlinder uit de familie van de nachtuiltjes. De vlinder komt voor van noordelijk Afrika via Europa tot westelijk Azië en is vrij algemeen in Nederland en België. De vlinder vliegt in twee generaties per jaar. De eerste generatie van april tot juni en de tweede van juli tot november. De waardplanten zijn de Brandnetel, dovenetel, klimop en zuring. Ik heb de vogelkooi gewoon schoon gemaakt en gauw weer op zijn plek gehangen. De volgende dag heb ik nog even gekeken maar toen was ze al gevlogen…

IMG_7187

Aan de pupillen van haar ogen kan je zien hoe ze naar me kijkt en volgt… :-))

IMG_7198

Iedereen bedankt voor alle fijne reacties bij mijn vorige blog !!
Lieve groetjes Anna

 

2 gedachten over “Agaatvlinder

Geef een reactie

